Voucherele de vacanță, un succes
Prin voucherele de vacanță, turismul românesc a primit în ultimii cinci ani aproape două miliarde de euro de la statul român. Este o subvenţie indirectă, care a asigurat mai mult de 10% dintre locurile de cazare, turiştii bugetari fiind constrânşi să rămână în ţară ca să beneficieze de vouchere. Pentru unele locatii, banii au fost o gură de oxigen pentru supraviețuire. În alte locuri, patronii au profitat de încasări ca să își extindă sau să-și renoveze hotelurile.
Voucherele de vacanță au salvat turismul în ultimii ani, fie că vorbim de mare sau de munte. Hotelierii de pe litoral, de exemplu, spun că un turist din trei a achitat cazarea cu tichete primite de la stat sau de la companii private. Inclusiv la munte, în unele perioade, aproape jumătate dintre oaspeții cazați au folosit această metodă. Potrivit ANAF, anul trecut au fost emise tichete de vacanță de peste un miliard de lei. Sunt bani mulți care au generat dezvoltare doar pentru clientela din ţară, în vreme ce de turiștii straini nu i-a mai păsat nimanui.
“Au acționat într-un mod major pentru preluarea unor proprietati in paragina, multe, la nivelul intregii tari, renovarea lor, cresterea numarului de camera cu pana la cateva sute, plus modernizari sau extinderi, piscine, spa-uri, parti de agreement, de imbracare a produsului.”, declară Anca Nedea – hotelier din Venus
1,2 miliarde de lei valoreaza tichetele de vacanță încasate în 2022, de patru ori mai mare decât cea de anul trecut. Practic, un sfert dintre vacanțele anului trecut în România, au fost plătite cu vouchere.
“Aceste tichete de vacanță au ținut în viață, dacă putem să spunem așa, multe destinatii si foarte multe dintre locații. Tichetele de vacanță au fost supapa de siguranță, gura de oxigen pe care am reușit s-o aducem turismului românesc.”, declară Corina Martin – manager agenție de turism
Există și un cost ascuns: tichetele de vacanţă au crescut numărul de turişti, dar a apărut si „reversul” medaliei: au crescut preţurile, cu 10-15 %. De asemenea, sistemul tichetelor de vacanță favorizează apariția clienților captivi, obligați să consume turism intern. O firmă care are clienți garantați nu este interesată să își îmbunătățească produsul sau serviciul. Din păcate, deşi câştigă mult mai mult de când există aceste vouchere, mulți din afaceriștii în turism nu prea mai investesc în afacerea lor. Hotelurile mari, însă, au ținut pasul cu pretențiile turiștilor cu bani, care pe lângă vouchere alocă și sume importante, la mare sau la munte.
“Am reușit să renovăm absolut complet, de la A-Z, undeva la 7oo de băi din toate hotelurile mele. Panourile fotovoltaice, de asemenea, reprezintă un proiect care l-am accesat prin Ministerul Mediului.”, declară Nicolae Bucovală – patronatul din Mamaia
Voucherele de vacanță au fost reintroduse în 2018, cu o valoarea de 1450 lei. În total, 1.200.000 de bugetari primesc tichete de vacanță. Dacă statul ar acorda tichete pentru toți salariații din economie, ar trebui să facă un efort anual de circa două miliarde de euro. Iar suma de bani, cheltuită în mod obligatoriu în turismul românesc, va fi de 3-4 ori mai mare decât în prezent.