Actualitate

Acțiuni de mobilitate militară

Tehnica de ultimă generație pe care o cerem de la NATO are un „inamic” în țară: drumurile, podurile și căile ferate. România cere mai mulți militari NATO, blindate și tehnici de luptă care trebuiesc mutate rapid de-a lungul țării și-a plancului estic NATO. Căile ferate nu reușesc să susțină fizic acest război logistic. A fost semnat deja acordul pentru acordarea primei tranșe de bani europeni nerambursabili de la Bruxelles pentru ca România să-și îmbunătățească transportul militar feroviar.

În cazul unei agresiuni pe flancul estic NATO, România este vulnerabilă pentru că transportul tehnicii militare grele este foarte dificil. Chiar și transportul unei singure brigade de tancuri pe calea ferată dintr-un județ în altul este o adevărată provocare.

„S-a constatat că infrastructura civilă deseori ar trebui și ar putea să fie folosită pentru mobilitate militară, dar nu este peste tot adaptată. Ce am făcut noi, Comisia Europeană este că am făcut împreună cu NATO o hartă a standardelor și proiectelor comune de infrastructură acolo unde lucrurile se pot suprapune și am decis acordarea acestui mecanism de finanțare pentru a corela, a ridica standardele la standarde militare”, a declarat Adina Vălean, comisar european.

Pe teritoriile statelor membre NATO, echipamentele militare sunt transportate pe calea ferată. Inclusiv în România pot fi văzute acele „trenuri NATO”. Un singur tren transportă multe vehicule blindate, nu blochează căile rutiere și este ușore de monitorizat. În acest fel pot fi parcurse distanțe mari cu o viteză constantă. Comisia Europeană are un Mecanism pentru Interconectarea Europei care pune la dispoziție 790 de milioane de euro pentru proiecte care răspund nevoilor civile și militare.

„Un pod care, să spunem, ar putea fi și pe o hartă militară, nu numai pe cea civilă, are nevoie să țină un tonaj mai mare. România a aplicat și a luat finanțare pentru 6 poduri pe această linie de finanțare europeană. E un proiect în 3 etape care finanțează liniile de acces, reabilitare și modernizare a liniilor de acces la port, dar și liniilor de cale ferată din port”, a declarat Adina Vălean, comisar european.

România primește bani de la Bruxelles pentru zona Portului Constanța și triajul exterior de cale ferată. 32 de linii feroviare din această zonă vor trebui reconstruite și modernizate la standarde europene militare.

„Acum vorbim de Valu lui Traian, de prima parte a acestui proiect care e de aproape 100 de milioane de euro, sigur 50, aproape 50, 43, 5 din acest fond de finanțare”, a precizat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.

Planul european din care face parte și România, urmărește să faciliteze mișcările forțelor armate în Europa pentru a răspunde rapid și adecvat crizelor care apar la frontierele externe ale Uniunii Europene și dincolo de acestea.

Related Articles

Back to top button