Risc de poluare în Marea Neagră
Risc major de poluare în Marea Neagră! Distrugerea barajului din Ucraina ar putea avea efecte dezastruose pentru flora și fauna din Marea Neagră. Autoritățile din România sunt în alertă și monitorizează permanent situația. Acum totul depinde și de viteza vântului, dar și de direcția din care acesta bate.
Situația este deja îngrijorătoare și ar putea deveni catastrofală. În urma exploziei specialiștii susțin că au ajuns în Nipru peste 150 de tone de uleiuri industriale care afectează grav flora și fauna marină. Mai grav este însă faptul că există și riscul de scurgeri suplimentare de peste 300 de tone. Din păcate, autoritățile din Ucraina au mari dificultăți în a monitoriza zona din cauza minelor marine.
„Catastrofa ecologică generată de ruperea acestui baraj este dificil de imaginat. Sunt o mulțime de vietăți acvatice, terestre care trăiau pe malul Deltei Niprului. Inundate acum cuiburile, distruse, o mulțime de drame acolo în ceea ce privește aceste animale. Apoi, este o modificare importantă a lacului de acumulare anterior barajului. Este o zonă importantă de acumulare construită cu un interes major pentru a deservi agricultura din sudul Ucrainei și Crimeea. Canalul din nord al Crimeei se alimentează din lacul de acumulare dintr-o zonă anterioară acestui baraj. Va seca. 85% din apa din Crimeea provine pe această cale. Din păcate, lucrurile acestea vor evolua negativ pentru tot ceea ce înseamnă floră, faună”, a precizat Adrian Bîlbă, biolog.
În acest moment, specialiștii din România monitorizează permanent situația și, cel puțin deocamdată, riscul ca poluarea să ajungă pe litoral este redus. Situația s-ar putea schimba în funcție de viteza și direcția vântului. Din punct de vedere al mediului, consecințele ar putea fi dezastruoase și s-ar putea ajunge la asfixierea vegetației.
„Cel puțin pentru litoralul românesc, în următoarele 7 sau 10 zile nu va fi nimic cu siguranță. Nu știm cum va veni viitura, în cât timp va ajunge la mare, ce rol va avea Delta Niprului. Cu siguranță va mai opri din cantitatea de apă, din energia acelei viituri și nu știm exact ce substanțe transportă cu toate că s-a vehiculat faptul că ar fi niște uleiuri industriale. Dacă ar fi o astfel de pată de ulei, ar trebui măcar parțial să se disipeze sau măcar să fie reținută pe undeva prin Deltă. Monitorizăm zona și vom fi alertați în momentul în care va fi ceva în mare, se va vedea o imagine cu o pată de culoare diferită sau de strălucire diferită pentru că fiind ulei va fi la suprafață și sigur va indica ceva”, a declarat Valeria Abaza, director INCDM Grigore Antipa.
Specialiștii spun că dacă predomină vântul din est, pata se va deplasa de-a lungul țărmului și îl va afecta pe cel al Ucrainei. Este posibil să ajungă și la noi în Delta Dunării, însă deocamdată acest aspect rămâne o necunoscută. Dacă vântul va bate din nord, atunci pata va fi departe de țărm și nu va influența nici diversitatea și nici activitățile turistice.