,,George Enescu și 1001 de Nopţi în Stil Francez’’
Consiliul Județean Constanța, prin Centrul Cultural Județean Constanța „Teodor T. Burada”, în parteneriat cu ARTEXIM, vă invită la recitalul cameral vocal – instrumental ,,George Enescu și 1001 de Nopţi în Stil Francez’’, care le va aduce, pe scena Centrului Multifuncțional Educativ pentru Tineret „Jean Constantin”, pe mezzosoprana din Italia, Raluca Pasquettin Pescaru și pe pianista din România, Andreea Bratu.
Evenimentul muzical conex se desfășoară sub egida Festivalului Internațional George Enescu și are loc miercuri, 6 septembrie 2023, în intervalul orar 18:00-19:30. Recitalul cameral vocal – instrumental omagiază atât pe creatorul de geniu, George Enescu, deopotrivă compozitor, muzician și pedagog, cât și personalități universal recunoscute ale școlii componistice franceze, în spiritul cărora acesta s-a format (prin mentori și profesori precum Gabriel Fauré) sau alături de care, prin lucrările muzicale compuse, a performat ca și compozitor pe scene europene importante ale sfârșitului de secol al XIX-lea și începutul secolului XX (creații ale compozitorilor George Bizet și Maurice Ravel).
Programul muzical propus de către cele două interprete se articulează tematic, dintr-o mai largă perspectivă semantică, pe aspectarea muzicală, într-o modalitate inedită, a fascinantului arhetip cultural al narativului universal, Shéhérazade, reprezentat de facto, prin tripticul pentru voce și orchestră (în acest context, în transcripția pentru pian a autorului) care aparține compozitorului Maurice Ravel. Astfel, alături de acest opus, și alte lucrări camerale vocal- instrumentale (mélodies, lieduri pe versurile poeților Victor Hugo, Carmen Sylva, Paul Verlaine, Leconte de Lisle, Tristan Klingsor, Louis Delâtre, Gèraldine Rolland), cât și instrumentale pentru pian de referință, atât enesciene, cât și ale compozitorilor francezi contemporani lui, își găsesc, în mod firesc, locul în programul celor două artiste, ca adevărate incursiuni narative muzicale ale miticului personaj universal. Lucrările muzicale propuse, enesciene și franceze, se îmbină din punct de vedere stilistic muzical, cât și literar prin impactul culturilor cu caracter exotic, în contextul curentului artistic dominant în peisajul muzical și literar francez specific timpului, iar în mod expres, prin explorarea tipologiei personajelor, a caracteristicilor zonelor geografice orientale, asiatice și est-europene care, prin textul liric sau titlul/ idee programatică, le împărtășesc.
Programul muzical complet al recitalului vocal – instrumental ,,George Enescu și 1001 de Nopţi în Stil Francez’’:
- George Enescu – Voix de la Steppe, op 18. nr 2 din Suita Pièces Impromptues (1913);
- George Enescu – Schlaflos (1898), poèm de Carmen Sylva;
- George Bizet – Ouvre ton coeur (1860), poèm de Louis Delâtre;
- Gabriel Fauré – Les Roses d’Ispahan op.39 no.4 (1884), poèm de Leconte de Lisle;
- George Enescu – Pavane, op. 10 nr. 3 din Suita Des Cloches Sonores (1903);
- George Bizet – Adieux de l'hôtesse arabe (1866), poèm de Victor Hugo;
- Gabriel Fauré – Mandoline, op. 58 no.1 (1891), poèm de Paul Verlaine;
- George Enescu – Chant Indou (1898), poèm de Gèraldine Rolland;
- George Enescu – Bourrée, op.10 nr. 4 din Suita Des Cloches Sonores (1903);
- Maurice Ravel – Shéhérazade, M.41 (1903), Trois Poèmes de Tristan Klingsor, pentru voce și pian, (în transcripția autorului);
I. Asie;
II. La Flute Enchantée;
III. L’Indifferent.
Mezzosoprana Raluca Pasquettin Pescaru își începe studiile muzicale la București, iar cariera sa lirică debutează de la vârsta de 17 ani, în urma câștigării unor concursuri naționale de profil, odată cu spectacolul inaugural al Festivalului Internațional de Muzică Ayamonte”, ediția a XVII – a (Spania). Bursieră a Conservatorului de Muzică „Giuseppe Verdi” din Milano, se perfecționează cu pedagogi italieni și maeștri internaționali precum Eugenia Anvelt, Wilma Borelli, Donald Maxwell, Karl Leister, Venceslava Hruba-Freiber, Viorica Cortez ș.a.m.d. Ulterior, a devenit câștigătoarea premiului ASSAMI și a unor invitații concertistice în cadrul Festivalului „Valsassina” Barzio, director artistic Marcello Abbado și în cadrul stagiunilor milaneze, alături de Orchestra Filarmonicii ,,Giuseppe Verdi’’ și Corul Teatrului alla Scala din Milano, sub conducerea maestrului dirijor Gianluigi Gelmetti.
De peste două decenii, cariera lirică și vocal – simfonică a mezzosopranei Raluca Pasquettin Pescaru s-a concretizat prin numeroase roluri lirice de primă mărime în titluri de operă, participări în festivaluri muzicale europene (în Italia, Spania, Finlanda), dar și pe alte continente (în Argentina, Honduras). Repertoriul său este unul foarte variat stilistic și cuprinde roluri principale (între care menționăm zeci de reprezentații cu Carmen din “Carmen” de G. Bizet, Adalgisa din “Norma” de V. Bellini, Charlotte din “Whether” de J. Massenet, Marie din “Wozzeck” A. Berg ș.a.m.d.) și secundare, specifice vocii lirice de mezzosoprană din opere și din lucrări vocal – simfonice consacrate ale scenei lirice și vocal-instrumentale simfonice și camerale, din toate perioadele stilistice muzicale, de la epoca renascentistă la epoca contemporană.
Pianista Andreea Bratu este licenţiată a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, la clasa de pian a prof. univ. dr. Sandu Sandrin și clasa de muzică de cameră a prof. univ. dr. Şerban Dimitrie Soreanu și a specializării bienale postuniversitare în Muzică de Cameră la Conservatorul ,,Giuseppe Verdi” din Milano, Italia. Desăvârşirea studiilor pianistice se concretizează prin frecventarea unor Masterclass-uri europene, conduse de: Evgheni Moguilevsky, Paul Badura-Skoda, Roberto Szidon, Helmuth Deutsch etc. În prezent, este lector universitar la Universitatea Ovidius din Constanța, Facultatea de Arte, domeniul Muzică. Cariera sa concertistică se concretizează prin participări frecvente ca şi solist/ solist cameral la Festivaluri în ţară (Festivalul Internaţional ,,George Enescu”, ediția a XXV-a – O Istorie din Iubire; Festivalul Internațional de Muzică Nouă „Meridian”, ediția a XVII-a Atlas, Festivalul Internaţional al Muzicii şi Dansului – Teatrul Național de Operă și Balet ,,Oleg Danovski’’ Constanţa, mai multe ediții ș.a.m.d.) şi în străinătate (,,Settimana Mozartiana di Terracina” Italia 2016, GK Festival – New York 2017 la Weill Recital – Carnegie Hall, Engelman Recital Hall – Baruch Performing Arts Center, USA, Vienna International Pianists la Ehrbar Saal, Viena Austria ș.a.m.d.)
Pianista Andreea Bratu este, deseori, profesor invitat pentru Masterclass de pian şi muzică de cameră în spațiul european (ex. Conservatorio Santa Cecilia, Roma, Milano ș.a.m.d.) și deține un Doctorat științific în Muzică obținut la U.N.M.B., în 2010. Este, de asemenea, autoare a unor publicații de specialitate apărute la Editura Muzicală Bucureşti, Editura Artes Iaşi. Membra a Alink-Argerich Foundation (Haga). Festivalul Internațional George Enescu https://www.festivalenescu.ro/festival-2023/program-2023/ se remarcă drept una dintre cele mai prestigioase sărbători ale muzicii clasice internaționale organizate în România, având o tradiție care începe cu prima sa ediție, în 1958.
În calitate de eveniment muzical major în spațiul românesc, aflat sub Înaltul Patronaj al Președintelui României, Festivalul Internațional George Enescu, organizat de către ARTEXIM https://www.festivalenescu.ro/ro/festival-2023/parteneri-2023/ marchează un angajament profund față de cultură.
Fiind o acțiune culturală dedicată Constanței, accesul în sala Centrului Multifuncțional Educativ pentru Tineret „ Jean Constantin” se va face gratuit.