ActualitateEducație/Cultura

Viitorul este sustenabil

Viitorul se arată sustenabil dacă aruncăm o privire asupra proiectelor implementate de elevii unei școli din Constanța. Sunt plini de idei și creativitate, iar în speranța că vor contribui la o lume mai bună, au realizat diferite proiecte care îndeplinesc obiective precum ecologizarea, schimbările climatice sau folosirea energiei verzi.

Viitorul nu înseamnă doar tehnologie și inteligență artificială, ci și întoarcerea la natură. Asta ne demonstrează o elevă de la o școală din Constanța care a folosit coloranți naturali în schimbul celor artificiali și toxici, pentru a crea diferite culori și nuanțe.

„Este vorba despre coloranții naturali din țesuturile tradiționale românești. Se explică cum extragi culoarea din sfeclă roșie, din frunze de dafin și sunt foarte folositoare pentru că, pe vremuri, nu existau coloranții artificiali care acum sunt toxici și se foloseau diferite plante, flori. Aici am un exemplu despre cum am reușit să pun culoarea din sfecla roșie în acest fir. Este o culoare destul de interesantă, este un portocaliu. Atunci când am pus-o înăuntru în apă fiartă avea culoarea roșu, dar când s-a uscat a prins culoarea portocaliu”, a explicat Maria Măgureanu, elevă.

Acest proiect face parte din zecile de idei expuse de către elevi în cadrul competiției de tradiție FirSTep care a devenit cu timpul o rampă de lansare pentru aceștia și care le oferă posibilitatea de a-și dezvolta imaginația și creativitatea. Un alt proiect este legat de turbina eoliană și producerea curentului electric.

„Din energia cinetică a vântului se transformă în energie mecanică pentru a produce electricitate la toate casele”, a explicat David Dumbravă, elev.

Și în ceea ce privește agricultura elevii au găsit rezolvări sustenabile. De exemplu, un kit pentru combină care nu mai are nevoie de șofer.

„Kitul ar avea un braț pe care-l pui aici sus, care este reglabil pentru că există multe variante de combină și sunt diferite. Ce impact ar avea kitul? Kitul ar avea impactul că ar înlocui niște locuri de muncă mai necalificate, doar că ar crea altele mai calificate pentru întreținere”, a explicat Dragoș Gheordonescu, elev.

Doi elevi au adus în prim plan o aplicație pentru telefon creată special pentru cei care au probleme cu memoria.

„Noi ne-am gândit să facem o aplicație de notițe, dar care este combinată și cu alarma pentru că se întâmplă foarte multe chestii în jurul nostru și vrem să le notăm. Alarma este folosită mai mult doar ca să ne reamintim de ele și să le completăm”, a explicat Andrei Stăneci Bărbieru, elev.

„Această aplicație a fost făcută pentru oamenii care au probleme cu memoria, iar scopul ei este ca alarma să le aducă aminte oamenilor să se reuite pe notițe”, a explicat Vlad Andrei Moroșanu, elev.

Și pentru domeniul construcțiilor s-au găsit soluții sustenabile: un robot inteligent.

„Acesta este proiectul nostru, robotul inteligent care ajută oamenii în domeniul construcțiilor și este programat de noi și poate să meargă în direcția indicată de noi”, a explicat Ștefan Niță, elev.

„Cu aceste coduri putem programa acest robot și oricum punem codurile, acest robot o să le execute cum dorim noi”, a explicat Tarik Osamn.

Anul acesta, tema generală a fost cea a reciclării, a folosirii energiei verzi și a sustenabilității.

„Concursul FirSTep este despre copiii noștri care vor schimba lumea în viitor. Sunt frumoși, sunt isteți, sunt veseli și extraordinari de creativi”, a declarat Simona Radu, profesor.

„Concursul FirSTep este un concurs cu tradiție la noi în școală. Este un concurs pe care toți copiii îș așteaptă, dar îl așteptăm și noi, cadrele, pentru că de fiecare dată vedem ce interes au copiii noștri. Încercăm să-i scoatem în afara programei școlare, încercăm să-i facem să fie atrași și de alte subiecte”, a declarat Mihaela Nicolescu, membru juriu.

Printre altele, competiția FirSTep promovează activitățile extrașcolare și lucrul în echipă și încurajează creativitatea.

Related Articles

Back to top button