În atenția operatorilor economici: noi reguli privind trasabilitatea produselor din tutun
Începând cu data de 20 mai 2024, sistemul de trasabilitate a tutunului va fi aplicabil tuturor produselor din tutun prevăzute de Legea nr. 201/2016 privind stabilirea condițiilor pentru fabricarea, prezentarea și vânzarea produselor din tutun și a produselor conexe și de modificare a Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor din tutun.
Astfel, și similar cu ceea ce se întâmplă în prezent pentru țigări și tutun de rulat, sistemul de trasabilitate a tutunului va face posibilă monitorizarea mișcărilor (localizarea) și a celorlalte produse din tutun. În acest scop, Toate pachetele unitare de produse din tutun produse în Uniunea Europeană (UE) sau comercializate în UE vor purta un identificator unic (cu informații predefinite privind data și locul fabricației, destinația acestuia etc.). Operatorii economici implicați în comerțul cu produse din tutun, de la producător până la ultimul operator economic, înainte de primul punct de vânzare cu amănuntul, au obligația de a înregistra intrarea tuturor pachetelor unitare aflate în posesia lor, precum și toate mișcările intermediare și ieșirea finală a pachetelor unitare din posesia lor. Această obligație poate fi îndeplinită prin marcarea și înregistrarea ambalajelor sub formă agregată, precum cartușe, baxuri sau paleți, cu condiția ca urmărirea și asigurarea trasabilității tuturor pachetelor unitare să fie în continuare posibile. Mișcările acestora vor fi înregistrate pe tot parcursul lanțului de aprovizionare (de la producător sau importator până la ultimul operator economic înainte de prima unitate de vânzare cu amănuntul).
La rândul său, elementul de securitate se va aplica și acestor produse din tutun, care impune ca pachetele unitare de produse din tutun comercializate în UE să fie marcate cu un element de securitate inviolabil, format din elemente vizibile și invizibile, ce va permite autorităților să verifice dacă produsul este autentic sau ilegal.
Similar cu ceea ce se întâmplă în prezent pentru țigări și tutun de rulat, pentru aplicarea sistemului de trasabilitate la alte produse din tutun, este necesar ca toți operatorii economici implicați în comerț (inclusiv producție, import și export și distribuție) cu aceste produse pe teritoriul național, să se înregistreze pe platforma www.ridis.ro, administrată de către Compania Națională ”Imprimeria Națională”. Astfel, operatorii economici care nu s-au înregistrat încă, trebuie să facă acest lucru până cel târziu la data de 19 mai 2024, pentru a li se acorda următoarele drepturi:
- Codul de identificare a operatorului economic (EOID);
- Cod(uri) de identificare a instalației pentru fabrică, depozit sau unitate de vânzare cu amănuntul (FID), după caz;
- Codul (codurile) de identificare a mașinii/mașinilor de fabricație, în cazul producătorilor.
Implementarea sistemului de trasabilitate și marcare de securitate a fost reglementată mai detaliat în trei reglementări și decizii diferite: (1) Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2018/573 privind elementele principale ale contractelor de stocare de date care urmează să fie încheiate ca parte a unui sistem de trasabilitate pentru produsele din tutun, (2) Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/576 a Comisiei privind standardele tehnice pentru elementele de securitate aplicate produselor din tutun și (3) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/574 al Comisiei privind standardele tehnice pentru instituirea și operarea unui sistem de trasabilitate pentru produsele din tutun. În martie 2023, a fost publicat un nou Regulament de punere în aplicare (UE) 2023/448 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/574 privind standardele tehnice pentru instituirea şi operarea unui sistem de trasabilitate pentru produsele din tutun.