ALERTĂ: Tentative de compromitere a conturilor de Facebook, prin cereri de furnizare a codurilor de autentificare cu mai mulți factori
Ai primit un mesaj în care cineva, poate chiar un prieten sau cunoscut, cere coduri ori date de autentificare, sub diferite pretexte?
În ultimele zile, Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) a observat o creștere notabilă a utilizării unor tehnici de inginerie socială, folosite de atacatori pentru obținerea accesului ilicit la conturile online ale utilizatorilor. Practic, infractorii cibernetici încearcă să exploateze serviciul de autentificare multifactorială folosit de utilizatori, care le permite securizarea mai puternică a conturilor personale.
Cum funcționează acest pas suplimentar de autentificare?
Pe lângă parola contului, pentru a intra în cont, un utilizator trebuie să introducă totodată un cod de autentificare ce este valabil pentru câteva secunde și este transmis fie prin sms, fie prin mail, ori este generat prin intermediul unei aplicații, disponibilă de regulă pe dispozitiv (ex: Google Authenticator, Microsoft Authenticator). Acest cod de autentificare ne poate salva în situația în care am folosit aceeași parolă pentru mai multe conturi.
Au existat cazuri în care diferite servicii au suferit breșe de securitate, iar datele de autentificare ale utilizatorilor au fost făcute publice sau au fost postate pe forumuri dedicate criminalității cibernetice. În consecință, credențialele respective pot fi încercate de atacatori și pe alte conturi asociate respectivei adrese de e-mail, astfel că, deși au la dispoziție parola noastră, acest cod 2FA ne poate proteja în cazul acestui scenariu.
Scenariul folosit în ultimul timp de atacatori presupune în primul rând compromiterea unui cont de social media, ori a unui cont al unui serviciu de mesagerie (ex: WhatsApp). În continuare, folosindu-se de încrederea generată de acel cont, atacatorii trimit mesaje private către contactele disponibile, specificând faptul că destinatarul acelui mesaj urmează să primească sau a primit un cod de 6 cifre.
Conform scenariului servit de atacatori, motivația pentru care acel cod a fost transmis eronat este diferită. Fie este vorba despre o greșeală de introducere a numărului de telefon, fie că este de fapt o metodă de a certifica faptul că expeditorul ar fi primit un vot la un concurs online, ori că persoana care a trimis mesajul și-a pierdut accesul la cont și are nevoie ca un număr de prieteni să valideze identitatea lui prin furnizarea acelui cod.
De obicei, astfel de mesaje sunt transmise la ore în care putem avea un nivel de atenție și concentrare scăzut, dimineața sau noaptea. De fapt, în realitate, atacatorii încearcă în acele momente să se conecteze în contul victimei și au nevoie de acel cod suplimentar de autentificare. Pentru a îl obține de la victimă, pur și simplu încearcă să convingă interlocutorul, oferind diferite pretexte pe care le-am specificat anterior, să îl furnizeze benevol.
Odată ce acest cod de autentificare este furnizat, atacatorii obțin acces nemijlocit la cont și pot opera modificări, inclusiv în setările de securitate. Primul pas pe care îl vor face va fi deconectarea titularului contului de pe dispozitivele conectate, urmat de schimbarea parolei și dezactivarea autentificării multifactoriale, sau mutarea acestui serviciu către alt contact.
Principalele recomandări pe care echipa DNSC le oferă în astfel de cazuri se referă în primul rând la prevenție. De fiecare dată când întâlniți astfel de situații, verificați permanent sursa și legitimitatea informațiilor, chiar dacă acestea vin de la un contact de încredere! Dacă este un prieten sau o cunoștință care vă cere un astfel de cod, contactați-l pe un canal de comunicare alternativ, pentru că sigur i-a fost compromis contul, iar atacatorii îl folosesc pentru propagarea tentativei de phishing.
Dacă ați căzut în capcană și ați pierdut accesul la cont, contactați centrul de ajutor pentru a efectua pașii necesari recuperării contului. Va trebui să faceți dovada că dvs. sunteți titularul contului, care presupune furnizarea unor informații cu caracter personal, iar acest proces poate fi uneori de durată. Echipați-vă cu răbdare și oferiți informațiile solicitate de furnizorul serviciului, pentru a vă recupera accesul la cont.
Pe viitor, pentru a evita astfel de situații neplăcute, echipa DNSC vă recomandă să:
- Fiți vigilenți și răbdători atunci când activați în mediul online. Nu efectuați acțiuni în grabă, sub influența unei atenții distributive!
- Analizați cu atenție situațiile în care vi se cere sau urmează să furnizați date! De obicei atacatorii folosesc tehnici de inginerie social care implică emoția și mai ales urgența. Rămâneți mereu calm(ă) și nu furnizați niciodată la cerere date sau coduri de autentificare.
- Notificați astfel de tentative către DNSC la numărul național de urgență 1911 sau pe e-mail la alerts@dnsc.ro, pentru ca echipa noastră să documenteze atent tehnicile de atac și să ofere audienței recomandările se securitate adecvate în astfel de cazuri
Pentru a antrena utilizatorii din România să identifice și să evite astfel de atacuri, DNSC, Poliția Română și Asociația Română a Băncilor (ARB) au lansat un proiect național de conștientizare cu privire la amenințările din mediul online – sigurantaonline.ro. Acest site este un instrument util utilizatorilor de toate vârstele pentru a-și îmbunătăți securitatea cibernetică și conține inclusiv o componentă anti-fraudă, pe care o puteți accesa pentru a vă testa să vedeți cât de pregătiți sunteți să evitați tentativele de fraudă din mediul online